Winnö IF 2014

Winnö IF 2014

söndag 5 maj 2013

Den stora vändningen

 Bortamatch mot Everöd, en förmodad tuff uppgift på förhand.
Everöd med samma poäng som oss men med en formkurva som pekade uppåt medans vår kändes osäkrare.
Stor plan har dom också vilket vi brukar ha svårt för, vi är mer vana vid Winnös "lilla" plan och på sådana brukar vi trivas bäst.
Kanonväder var det varjefall, tyvärr var planen ganska dålig, vintern hade gått hårt åt den, helt klart.

Matchen börjar, Everöd också men det gör inte vi.
Everöd är fullständigt överlägsna och 1-0 kommer efter endast en minuts spel. 
Deras spelövertag är massivt och vi är inte ens tvåa på bollarna.
I mitten av första lobbar dom in 2-0.
Joel kan inte se bollen med en stark sol i ögonen så tvåan är ett faktum.
Solen ställde till stora problem för oss, det gick verkligen inte att se något när man försökte spela upp bollen.
Vi är som sagt under rejält tryck och Everöd är det bästa laget vi mött hittills.
Vi spelar inte bra men det beror mest på att dom spelar skitbra.
I slutet på halvleken ska dom dessutom ha en straff.
Att domaren inte ser det är en sak för han stod en bit ifrån, men linjedomaren kan inte ha missat de.
Jag återkommer till det i slutet på texten.
Tre-noll där så hade nog matchen varit över för vår del men 2-0 står sig till vilan.

Vi är självklart missnöjda men känner att det bara är att gå ut och kämpa vidare i andra.
Ärligt talat så hoppades jag mest på att vi skulle kunna hålla nere siffrorna för så ojämnt var de.
Andra halvlek börjar och det är som två nya lag på plan.
Nu är det vi som är överlägsna och Everöd går inte att känna igen sen första halvlek.
På tio minuter ungefär går vi från 0-2 underläge, till ledning 3-2.
Everöd är helt under isen medans vi har vind i seglen och med cirka tjugo minuter kvar avgör Filip med sitt 4-2 mål.
Det var en av dom märkligaste vändningar jag varit med om, helt obegripligt egentligen att en match kan ändras så.
Vi är såklart överlyckliga, Everöd har antagligen mått bättre.
Matchen är slut och en skön seger på kontot.

Straffsituationen i första då.
Den linjedomaren som inte vinkade för straff nu är densamma som inte vinkade av Venestadsspelaren förra veckan, när han tryckte omkull Joel och gjorde mål.
Jag är till 99% säker på att han kompenserar oss denna gången för sin miss i förra matchen.
ALLA, och då menar jag även oss i Winnö, ser att det är straff. (huvuddomaren ej medräknad)
Vi är såklart lättade att vi kom undan denna gången men såhär får det inte gå till.
Hade jag varit Everödsspelare hade jag varit vansinning, domarkvalitén är under all kritik allt för många gånger.
Vi må inte vara så bra fotbollsspelare, vi spelar trots allt i sexan, men det ursäktar inte sådana domarmissar match efter match.
Jag vet att det inte är lätt att döma och alla gör vi misstag men någon måtta får det va.

En hälsning till Everöd med.
Spelar ni som ni gjorde i första halvlek så är ni det bästa laget i serien, överlägset.
Vet inte om ni slappnade av i andra eller vad som hände men jag tippar, precis som i mitt inför serien tips, att ni slutar topp fyra i år.
Lycka till framöver, förutom mot oss då. ;)

Kagas plus:

+++ Rado Stanic, kanonmatch på mitten och en viktig spelare för oss.

++ Ola Carlsson, har ingen förklaring till dessa, helt obegripligt för mig. ;)

+ Jonathan Svensson, stod rätt i stort sett hela tiden. Stabil!

2 kommentarer:

  1. Mycket välskrivet referat som speglar matchen bra. //Baronen från Everöd

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ska du ha, det uppskattas. Du skriver bra själv med.

      Radera